tag:blogger.com,1999:blog-8039330179980309408.post1436695883436703267..comments2018-06-11T13:05:44.646+02:00Comments on kristians notisblogg: Hvorfor samfunn?Kristianhttp://www.blogger.com/profile/10653920451712960704noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8039330179980309408.post-7599471859319442152011-05-26T21:44:34.628+02:002011-05-26T21:44:34.628+02:00Ja, det ante meg at det var en parallell her til N...Ja, det ante meg at det var en parallell her til North og gjengen. Skal høre på podkasten med Weingast. Viktig spørsmål dette med hvor institusjoner kommer fra, men bortimot umulig å si noe særlig presist om.Kristianhttps://www.blogger.com/profile/10653920451712960704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8039330179980309408.post-63001654161764879122011-05-26T17:33:14.219+02:002011-05-26T17:33:14.219+02:00Hørte på podkasten. Det var et utrolig spennende t...Hørte på podkasten. Det var et utrolig spennende tema! Han programlederen virket litt teit. Uansett. Likte meget godt observasjonen hans (Franks altså) at det var rart at ikke institusjoner var i "politics #101"-fag/bøker. <br /><br />Samtidig må jeg si at "Franks" argumenter ligner en del på North, Wallis og Weingast sin bok "Violence and Social Order". Jeg ble veldig VELDIG overrasket over at denne bokens ideer ikke ble diskutert i det hele tatt. <br /><br />Anbefaler denne podkasten http://www.econtalk.org/archives/2007/08/weingast_on_vio.html som er Weingast på besøk hos Russ Roberts. Synes North og gjengens tanker rundt "lang historie" er mer overbevisende. De har et mer klart rammeverk - i alle fall klarte jeg å forstå de bedre. Det er ting å utsette på de også altså. Ironisk nok så er de litt moderne demokrati er the "end of history" som Fukuyama er best kjent for.Tom O. Johnsenhttps://www.blogger.com/profile/02507779180933404378noreply@blogger.com