søndag 19. april 2009

Digital detox - nå!?

Det er ikke det at jeg mener den digitale hverdagen er problemfri. Den ekstreme tilgangen til informasjon er vanskelig å forholde seg til (Hmm?), og jeg tror den neste boka til Nicholas Carr kommer til å treffe en eller annen spiker på hodet.

Men her om dagen fikk jeg nyhetsbrevet fra AdBusters i innboksen:
Adbusters challenges you to do the unthinkable: unplug. Say good-bye to Twitter and Facebook. Turn off your TV, iPhone and Xbox. For seven days, reconnect with
the natural world and the people around you. You’ll be amazed at how the magic creeps back into your life. Don’t be afraid and don’t find excuses, just take the plunge and see what happens.

Jaha? Kristian unplugged i syv dager i slutten av april?

Hva med dette: finn frem blyant og papir og sett i gang. Forsøk å løse hjemmeksamen i multivariat dataanalyse med abakus i stedet for SPSS. Gjør noen regresjonsanlyser på regnebrettet mens du er i gang. Bøkene du trenger finner du sikkert på biblioteket (det tar bare litt lenger tid uten digitale hjelpemidler), og kanskje finner du et et papirarkiv med forskningsartikler. Jstor, Google Scholar og BSC er for pyser.

Jeg vet det er godt ment, men akkurat nå høres Digital Detox ut som noe den digitale Jan Thomas forsøker å prakke på oss. Jeg får lyst til å opprette en Twitter-konto bare på trass.

Eller som man sier: Takk, men nei takk.

Ingen kommentarer: