onsdag 9. mars 2011

Asbjørnsen og blod

Jeg har såvidt begynt å se på dataspillforskning (innmari moro).

Det begynte med at jeg lånte Digital culture, play, and identity på biblioteket - en bok om World of Warcraft. Så langt har jeg bare lest et par kapitler; Scott Rettberg som ser WoW som et "kapitalistisk eventyr"Hilde G. Corneliussen om kjønnsroller i spillet, og Torill Elvira Mortensens kapittel om hvordan WoW-spillere prioriterer andre aktiviteter i spillet enn hva designerne hadde i tankene (dette kapitlet likte jeg spesielt godt - det hun skriver om deviant strategies minner en del om intrinsic motivation).

Et av de viktige spørsmålene handler om hvilke effekter voldelige og engasjerende spill har på barn. Da er Grand Theft Auto-serien spesielt aktuell. Kiri Miller har skrevet en del om dette. I artikkelen "Grove Street Grimm" sammenlikner hun GTA San Andreas med brødrene Grimm-eventyr - en sammenlikning som i grunn ikke er så dum.

Hun skriver:
My colleague David Kaminsky inspired the Grimm comparison with this gloss on some of my early San Andreas work: he wrote, “Violent and engaging stories for children that teach them modern myths and how to understand and fear the world around them. Very Brothers Grimm” (e-mail communication, April 2006). (...) 
CJ goes on a series of journeys in the course of his missions, during which he “helps needy creatures” and “obtains gifts from strange but helpful people”— defining traits of a Grimm plot (Zipes 2002:63).  (...) In typical Grimm fashion, he is “the wandering protagonist [who] always leaveshome to reconstitute home” (Zipes 2006:70). But this initial happy ending is followed by a textbook “third act,” in which “the final trial the hero must endure is motivated by the reappearance of the fraternal rivals who vexed the hero in his earlier, preheroic days” (Tatar 2003:90). After CJ has passed many tests of skill and character, achieving wealth and respect, his brother denigrates his accomplishments and insists that he come back to his old neighborhood to rid it of drug dealers. 
Sjekk også Millers The Accidental Carjack, som blant annet trekker sammenlikningen mellom dataspill og turisme.

Jeg forsøker dessuten å finne en versjon av denne artikkelen: High art/Low life: The Art of Playing Grand Theft Auto - så langt uten hell. Andre tips mottas med takk!

7 kommentarer:

Tom O. Johnsen sa...

Du er langt ute på viddene ass, men en kul sammenligning :)

WoW-eksemplet - spontaneous order?

Kristian sa...

Haha! Neinei, DU er på viddene! :)

Hvordan da, spontaneous order?

Even T sa...

Dette er spennende! Det finnes jo hauger av innfallsvinkler til emnet også. Har liggende noen bøker på nattbordet som jeg aldri har fått lest, men kan gi deg tilbakemelding på om de er noe tess.

Ellers bør du jo lese Playground Magazine, regigert av blant andre undertegnede. I første nummer skriver blant annet en vaskeekte dataspillforsker om følelsesmessig "bleed" fra Dragon Age. Vi er jo også alltid interessert i bidrag fra fornuftige, skrivende mennesker.

Kristian sa...

Kult - si ifra om du har flere boktips, Even!

Hvordan får jeg tak i Playground Magazine?

Tom O. Johnsen sa...

WoW-eksemplet - spillmakerne designer verden og mulighetenr, men spontant så oppstår alternative aktiviteter og gjøremål. Spillerne (noen av de i hvert fall) oppfører seg, uten tidligere planlegging, på en annen måte enn "designerne" av verden hadde forutsett. Dette ligner litt på spontaneous order.

Kristian sa...

Ja, det gjør det jaggu! Og dette skjer altså selv om designere har lagt incentivene til rette for at spillet skal spilles "etter reglene" (med tanke på framgangen i spillet, forbedringen av avataren, osv).

Tom O. Johnsen sa...

Godt eksempel. Nesten litt karikert scenario av "planners" og deres begrensede mulighet for å ta med alle mulige variabler i sine vurderinger. Samtidig er feedback-loopen ganske sterk - så de kan vel trygt kalles for searcher - sånn egentlig (ref Easterly). (Tror ikke bistandsdebatten hører hjemme her).