søndag 3. april 2011

Farvel til våpnene

PBS-dokumentaren Digital Nation kan anbefales på det varmeste. Den tar opp en del temaer om hvordan teknologien forandrer livene våre. Multitasking og konsentrasjonsevne er blant hovedtemaene, i tillegg til informasjonsteknologiens rolle i utdanning. Jeg kom forresten over denne dokumentaren gjennom Per Kristian Bjørkengs bok Nettkidsa (som for øvrig bør leses av alle som er opptatt av hva nettet betyr for barns oppvekst).

Filmen tar opp flere ting, og jeg festet meg særlig ved delen som handler om hvordan krigføring forandres av den nye teknologien. Dokumentarskaperne intervjuer drone-piloter, som styrer ubemannede fly i Irak og Afghanistan fra en flybase i ørkenen utenfor Las Vegas. De er soldater i krig, og operer i Afghanistan den ene dagen - i Irak den neste. De sitter foran en skjerm og dreper fiendens soldater. Etter endt arbeidsdag kjører de hjem, hilser på barna, og spiser middag med familien. En helt vanlig dag på jobben.

Det er virkelig helt absurd.

Dokumentaren viser også bruken av dataspill i den amerikanske hærens rekrutteringssentre. Selv tilhører jeg dem som ikke tror voldelige dataspill er skadelige i seg selv. Men jeg tenker også at konteksten spiller en rolle; det er annerledes å spille et krigsspill med kamerater på gutterommet, enn på en storskjerm med hærens rekrutteringsoffiser ved siden av deg i sofaen.

Ingen kommentarer: