onsdag 8. juni 2011

Tekst, ikke bilde

Podkasten fra New York Times Book Review er verdt å følge. I denne ukas episode er det blant annet snakk om kokebøker, og restaurantkritiker Sam Sifton sier noe veldig fint og vemodig om hvor viktig bilder har blitt for kokebøker: at voldsomme fargebilder har tatt plassen til gode, forklarende tekster.

Sifton mener at noe viktig går tapt når vi ikke lenger må fortolke oppskriftene ved å lage våre egne mentale bilder av hvordan maten bør se ut. Nyutgivelsen av Elizabeth Davids Table trekkes fram som et eksempel.

Jeg tror dette har en parallell i det både Alain de Botton og Martha Nussbaum legger så stor vekt på; at innsikten vi kan få ved å bruke våre empatiske evner - ved å se på kunst, lese god litteratur osv - gjerne er dypere enn innsikten vi kan få fra rasjonelle argumenter.

3 kommentarer:

Tom O. Johnsen sa...

Det er et morsomt tema! Ref min mors bok med oppskrifter totalt blottet for bilder eller farger.

Kristian sa...

Ja, det er nesten så man får lyst til å skrive ned egne oppskrifter i en notatbok - med sirlig løkkeskrift.

fr.martinsen sa...

Det har jeg, en gammel oppskriftsbok med noen ukebladutklipp fra årtier tilbake med den tidens (!) farger og fotostil, men så mest egne notater av hva jeg vil huske å lage til middag og kaker jeg har spist hos tanter.