torsdag 29. april 2010

Nytt argument: Komparative kjeltringer

Ny utgave av argument er ute! Denne gangen har jeg skrevet om kriminalitet i USA og Norge under overskriften «Kapitalister og andre kjeltringer». Hovedpoenget er at institusjonelle variasjoner fører til forskjellige typer kriminalitet - mye på samme måte som institusjoner gir nasjonale økonomier sine komparative fortrinn (Hall & Soskice: Varieties of capitalism).

Artikkelen bygger på en bloggpost jeg skrev i august: Varieties of streetgangs. Jeg tar utgangspunkt i to bøker: Sveinung Sandberg og Willy Pedersens Gatekapital (les den!) og Sudhir Venkatesh' Gang Leader for a Day, som viser noen tydelige forskjeller mellom norsk og amerikansk gatekriminalitet. En av de virkelig slående forskjellene dreier seg om forholdet mellom staten og de gatekriminelle. Mens crackgjengene i Chicago opererer i et område hvor politi og ambulanse ikke vil nærme seg, har hasjselgerne langs Akerselva jevnlig kontakt med velferdsapparatet. Sitatet fra hasjselgeren som mener politikerne snart må ta ansvar og sette ham «på tiltak» er utrolig fascinerende.

Jeg bruker dessuten noen tanker fra Philippe Bourgois (som har en del artikler på sin hjemmeside) og Bruce Western (også han har en del gratis artikler liggende). Westerns Punishment and Inequality in America kan forresten fjernlånes gjennom Bibsys.

Artikkelen min er lagt ut her på bloggen også.

Ingen kommentarer: