onsdag 1. september 2010

The Shallows

Nettopp blitt ferdig med Nicholas Carrs The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. Hovedargumentet er at nettet medfører et skifte i måten vi forholder oss til informasjon. Evnen til å fordype seg i lange, sammenhengende argumenter (den type tenking som fostres av å lese bøker) blir utfordret og fordrevet av den raske tilgangen på informasjon via nettet.

Et av de mest interessant poengene i boka handler om nevroplastisitet; at både hjernens funksjoner - og den fysiske strukturen i hjernen - påvirkes av måten vi tenker. Jeg fører opp dette på listen over ting som er fryktelig rart å tenke på.

Når det er sagt: jeg synes det er viktig å ikke bruke denne boka til å reise stråmannen om at "internett ødelegger kulturen", for Carrs argumenter er egentlig mer nyansert enn som så. Selvfølgelig - han er pessimist, men han er ingen Andrew Keen. Det store poenget er at ny teknologi påvirker oss på måter vi ikke helt kan forutse, og at noen av effektene kan være negative.

Hvis jeg har noen innvendinger mot denne pessimismen, så er det dette: jeg kan ikke se for meg noe bedre tidspunkt i historien å være et gjennomsnittsmenneske med interesse for bøker enn akkurat nå. Både prisen og tilgjengeligheten på bøker gjør at det idag er lett å lese mye. Dessuten kommer jo mye av læringsutbyttet ved bøker nettopp når man kan dele tolkninger og argumenter med hverandre - noe internett muliggjør på en mye større skala.

På den andre siden: problemet med sosiale forskjeller i mediebruk er veldig aktuelt. Det faktum at mer kunnskap er lettere tilgjengelig nå enn før betyr ikke at alle benytter seg av det.

Om du ikke skal lese boka, bør du i det minste få med deg dette intervjuet med Carr på Surprisingly Free Conversations, og Atlantic-artikkelen fra 2008 som boka springer ut fra: Is Google Making Us Stupid? . Bloggen hans finner du her.

Apropos: jeg skrev en bloggpost om nettet og oppmerksomhet i fjor.

2 kommentarer:

Tom O. Johnsen sa...

Jeg har hørt store deler av den aktuelle podkasten nå. En viktig ting mangler for min del: hvordan påvirket boktrykkerkunsten mennesker? Var det ikke noen som kom med veldig lignende argumenter da bøker ble allemannseie? Drev feks ikke geistligheten med advarsler om at folk burde være forsiktige med å tolke Bibelen uten en lært tilstede? Lukter ikke (den forsiktige) pessimsmen litt av elitisme som dette?

Hjernens plastisitet er utrolig spennende som jeg selv kjenner veldig godt til. Det er nok noe fysisk som skjer med oss. Liker godt at Carr er såpass ydmyk at han innrømmer at det er grunner til å ønske utviklingen velkommen, for eksempel når han referer til Cowen. Jepp jepp.

Forøvrig er jeg helt enig i at det nok aldri har vært en bedre tid enn nå å være glad i bøker.

Håper du har kommer deg trygt til der du skal og at ting ordner seg med bosted osv.

Kristian sa...

Godt poeng det her med elitisme. Carr skriver hvertfall om at økningen i boktrykking førte til en økning i alle slags usømmelige og fordummende bøker. Ikke ulikt de nye mediene, kanskje.

Er forresten kommet trygt fram, og er nå på leting etter permanent sted å bo.