fredag 22. januar 2010

Bra bibliotek

Deichman fortjener hederlig omtale. Det er rett og slett et veldig bra bibliotek, og nett-tjenestene fungerer veldig bra.

Jeg bruker MappaMi til å bestille bøker til lån, foreslå nye innkjøp og lage huskelister for senere.  Biblioteket har også en snedig Java-løsning for å anbefale bøker til innkjøp rett fra nettleseren: dra denne linken til bokmerkeraden og trykk når du kommer over en interessant bok, f eks på Amazon. Min erfaring er at dette fungerer veldig raskt og effektivt.

Huskelistene kan dessuten deles gjennom automatisk genererte rss-feeds. Jeg for min del har nettopp opprettet en feed med anbefalte bøker, som du kan følge her. Vet ikke om dette egentlig er interessant for noen, men det kan ikke skade.

Sjekk for øvrig Project Gutenberg for bøker som ikke lenger omfattes av amerikanske åndsverklover. Bøkene kan lastes ned i flere formater, og er mye mer gratis enn for eksempel Penguin Classics.

2 kommentarer:

Tom O. Johnsen sa...

Det sistnevnte er ganske smart. Gutenberg har i alle fall gitt meg én bok som jeg sikkert får bruk for. Det går også ann å finne en del klassikere på econtalk.org. Det er et bibliotek der.

Kristian sa...

Bra tips!