søndag 10. januar 2010

Hvorfor Bloggpuls er en god idé

Den store ulempen ved økningen i sosiale medier er at de gammeldagse mediene blir mindre viktige. Det er selvfølgelig ikke bare negativt (større mangfold, nisjepublikummene får bedre tilbud, folk får engasjere seg i saker som opptar dem), men det har sine ulemper.

Da tilgangen på medier var mindre hadde folk ingen andre valg enn å lese, se og høre (stort sett) det samme som alle andre. Det positive med dette er at man fikk et sett av felles referansepunkter. Dessuten: hvis sportsnyhetene og politikknyhetene står på samme stykke papir, øker sannsynligheten for at man leser noe mer enn bare sportssidene.

Etterhvert som vi får muligheten til å velge vår egen mediehverdag, blir vi sannsynligvis eksponert for færre nye tanker. Vi leser få blogger og aviser skrevet av folk med synspunkter som er radikalt annerledes fra våre egne, og det kan gi oss en fattigere offentlighet. Det gir dessuten hver og en av oss mindre kunnskap og smalere horisont. Cass Sunstein har skrevet godt om nettopp dette: les for eksempel Republic.com 2.0.

Når det nye nettstedet Bloggpuls endelig lanseres i februar tror jeg vi kan få en mulighet til å bøte på denne utviklingen. Ambisjonen er at Bloggpuls skal være et lett tilgjengelig nettsamfunn av og med de menneskene som bruker blogg og sosiale medier aktivt i Norge. Det finnes mange ulike miljøer både innenfor norske blogger og andre sosiale medier og vi ønsker å være en brobygger mellom disse. Det håper jeg vi får til.

Følg prosjektbloggen til Bloggpuls her - og følg oss på twitter her.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Der holdt du på å miste meg, gitt, i første setning...

«Den store ulempen ved økningen i sosiale medier er at de gammeldagse mediene blir mindre viktige.»

Men du har jo rett i mye av det andre du skriver, og dessuten slutter jo ikke fossilmediene å eksistere bare fordi det kommer en masse glimrende blogger som ikke er styrt av de samme særinteressene som dem. Tvert imot, de fortsette bare på sin strake kurs mot nullkvalitet, og deres død utsettes stadig av alle skribenter som enda ikke har skjønt at de er på et synkende skit, unnskyld, skip.

Men tjenester som trekker frem mangfoldet av blogger og skummer det beste vil det alltid være behov for. Jeg håper bare en viss fyr som skriver om ting han ikke har greie på finner innpass i dette prosjektet...

Lykke til med BloggPuls!

Kristian sa...

takk for at du likevel tok deg tid til å lese innlegget mitt.

Kanskje overdriver jeg denne ulempen ved de nye mediene, men jeg synes Sunstein har et poeng i denne beskrivelsen. Republic.com ligger forresten gratis på Google Books, og er absolutt verdt å lese: http://books.google.com/books/p/princeton?id=O7AG9TxDJdgC&printsec=frontcover&hl=en&cd=1&source=gbs_ViewAPI#v=onepage&q=&f=false (NB: mange sider utelatt pga opphavsretten, det beste er nok å kjøpe boka)

Jeg synes den siste kommentaren din var lite respektfull. Likevel er det godt å lese at du synes Bloggpuls er en god idé.

Forresten: kunne du tenke deg å stille opp i et mail-intervju? Jeg tenker å skrive en artikkel for bloggpuls om kritikk/negative kommentarer, og ville satt pris på om du tok deg tid til dette. Send meg en mail om du vil.