tirsdag 22. juni 2010

Google Analytics er min HAL 9000

Det er lenge siden sist jeg hadde tid (og andre filmer jeg ikke heller ville se) til å sette meg ned med 2001: En romodyssé. Men jeg tenker ofte på HAL 9000, og den pinte stemmen. Stop, Dave. Will you stop, Dave. I'm afraid. My mind is going. I can feel it.

HAL 9000 var datamaskinen som aldri gjorde feil, og som det ble farlig å stole for mye på. Poenget er jo at mennesker lager verktøy, men på et eller annet tidspunkt tar verktøyene kontroll over oss. Klisjé idag, men husk at Kubrick og Clarke lagde denne filmen i 1968.

Jeg bruker Google Analytics for å holde orden på besøksstatistikken på denne bloggen, men det har bidratt til en avsporing i hvordan jeg bruker bloggen selv. Det jeg først tenkte skulle være en åpen notisblokk - først og fremst for min egen del, og i andre rekke for eventuelle lesere - har etterhvert blitt noe annet enn jeg planla. Google Analytics har bidratt til denne avsporingen.

Det har rett og slett vært veldig artig å få lesere. Og det har vært veldig artig å forsøke å finne ut hvilke innlegg som blir mest lest, hvor i verden (eller landet) leserne mine er, og hvordan de finner fram til blogginnleggene mine. Men fordi denne bloggen har såpass lave lesertall vil jeg helst ikke ødelegge statistikken med å trampe inn med mine egne skitne sko. En ivrig leser som meg selv ville forstyrret statistikken.

Derfor har jeg lest min egen blogg forholdsvis lite, og poster som egentlig var ment som huskelapper for min egen del (som for eksempel denne, denne, eller denne) har gått i glemmeboka. Sånn vil jeg ikke ha det.

Google Analytics er altså min HAL-9000, så i dag har jeg gjort en ting jeg burde ha gjort for lenge siden: filtrert ut min egen IP-adresse fra besøksstatistikken. Det var egentlig veldig enkelt: jeg bare søkte opp min IP-adresse hjemme her, og la til et enkelt filter fra førstesiden i Analytics-kontoen min. Dette er et slags første steg i min kamp for å temme teknologien.

Kanskje vil det gjøre at jeg blogger, og bruker min egen blogg, litt annerledes enn før. Vi får se.
Dave, Stop. I know I've made some very poor decisions recently, but I can give you my complete assurance that my work will be back to normal. I've still got the greatest enthusiasm and confidence in the mission. And I want to help you.

Ingen kommentarer: