tirsdag 1. september 2009

Bunnen av pyramiden

Jeg tar et fag om bistand og økonomisk utvikling dette semesteret, og her er det mye spennende å lese. Som for eksempel første kapittel av C.K. Prahalads The Fortune at the Bottom of the Pyramid. Den er... hva heter det? Et friskt pust. Prahalad argumenterer for at vi må slutte å se på verdens fattigste som en hjelpeløs gjeng fanget i fattigdom - her snakker vi egentlig om fire milliarder potensielle kunder.

Siden de fattige gjerne jobber lange dager, og ikke får utbetalt småpengene før mot slutten av hver arbeidsdag, må bedriftene forsøke å tilby billige porsjonspakninger av forbrukerprodukter fra butikker som er åpne utover kvelden.

Det er vanskelig å lese denne teksten uten å høre Atle Antonsens knivselgerparodi i hodet.

Men selv om argumentet lukter av lurendreierkapitalist (hvertfall for dem av oss som har studert på Blindern) har Prahalad et godt poeng:
When the poor are converted into consumers, they get more than access to products and services. They acquire the dignity of attention and choices from the private sector that were previously reserved for the middle-class and rich.

Teksten er tilgjengelig gratis via csrwire.com. Sidene 6-10, om hvordan synet på fattigdom, markedet og staten er sosialt konstruert, er spesielt interessant.

Ingen kommentarer: