søndag 1. februar 2009

Kristian reformerer kapitalismen

Jeg forsto ikke omfanget av det da det sto på, men ifølge Vice-skribenten Matt Mason er jeg blant kapitalismens reformister. Jeg ble reformist en gang på vårparten år 2000, da jeg begynte å bruke Napster. Og hvis Kazaa er vårt juleevangelie, er Pirate Bay Johannes Åpenbaring.

Dette er budskapet i Masons bok The Pirate's Dilemma: How Youth Culture is Reinventing Capitalism. Han har også en blogg.

Ok, Mason har et par gode observasjoner (blant annet når han beskriver prinsippene bak alle kreative prosesser som det samme som å lage en remix - å sample, justere og fornye andres gode ideer), men av og til drar han det for langt. Jeg er for eksempel ikke sikker på om nyklassisk økonomi kan sammenliknes med hip-hop, selv om begge har blitt litt virkelighetsfjerne. Når Mason tar til orde for at hip-hop og økonomifaget må keep it real, virker det rett og slett litt påtatt.

Men Mason forsøker å overbevise meg om at da taggingen kom til hjembygda mi en gang på 90-tallet var det ikke vandalisme fra rastløs problemungdom. Det var en del av kapitalismens reformasjon: "Grafitti is the blowback from centuries of advertising and the privatization of common spaces", skriver han.

Problemet med dette og flere av bokas argumenter er at de er litt overdrevne. Jeg kan bare snakke for meg selv, men kapitalismereform var ikke den sterkeste motivasjonskraften da jeg begynte å bryte åndsverksloven tidlig på 2000-tallet.

Poenget til Mason er vel likevel at mange av skaperne av musikken og programvaren som preger ungdomskulturen hadde en visjon om noe nytt. Og det kan godt være.

Boka til Mason har uansett en interessant konklusjon. Piratkopiering, open source programvare, sosiale medier og alle disse nye tingene er vanskelige å forstå - særlig for bedrifter som tjener penger på gamlemåten. Men heller enn å stritte mot utviklingen må de etablerte selskapene (forlagene, avishusene, plateselskapene, legemiddelprodusentene og absolutt alle andre bransjer, som Mason mener 3D-kopiering (!) vil kunne utradere) lære seg å konkurrere på piratenes premisser.

Vi burde egentlig dra til Pirate Bay og feire.

Ingen kommentarer: