søndag 7. desember 2008

Kjøpe eller ikke kjøpe?

Jeg vet ikke om det er snøen, eksamene eller pepperkakebakinga på fredag, men noe har fått meg i julestemning. Og jeg blir litt forvirra.

Kom over en fin liten artikkel på Adbusters i dag, med tittelen "What Would the Buddha Buy?". Forfatteren oppfordrer, i rette Buy Nothing-ånd, til en kjøpefri julefeiring. Til å sette verdier foran forbruk. Siterer Gandhi: “There is enough for human need, not for human greed.”

Jeg har en soft spot for kapitalisme- og forbrukskritikk, og har tidligere skrevet noen tanker rundt boka Bonfire of the Brands, om merkevarenes plass i livene våre. Men problemet er at det er en jungel er ute.

For det første: fanatisk motstand mot kapitalisme, merkevarer, forbruk og hele røkla bærer på sin egen lille kulturfascisme. Mainstream er bannlyst. Converse for alle penga. Hvertfall inntil de ble kjøpt opp av Nike. Da er det Black Spot som gjelder. For min egen del manifesterer dette seg i at jeg drar hele veien ned til sentrum for å kjøpe bøker på Tronsmo, i stille protest mot de store bokhandlerkjedene. Og gjett om jeg er fornøyd når jeg går ut med den lille svarte bæreposen. Jeg tror markedsførerne allerede har forstått at forbrukere liker å "kjøpe rettferdig" for å protestere mot forbrukerkulturen. Bare se på utvalget og innpakningen av økologiske varer på Ica.

For det andre: det er faenmeg alltid noe. Invitér noen venner på sjokolade og kakao, og du gjør deg medskyldig i folkemord og borgerkrig. Les Den lille stygge sjokoladeboka, så skjønner du hva jeg mener. Eller du kan kjøpe FairTrade, og du må tåle kritikk fra økonomene for å holde u-landene fanget i en blindvei mot en konkurransedyktig økonomi.

Med andre ord: kjør kjøpefritt og gi bort hjemmelaget julegodt til vennene dine i år, men unngå råvarer som kakao og sukker - handelen med disse kan ha finansiert borgerkrig og massedød i Afrika. God jul?

Nei. Det trenger ikke å være så komplisert. Det er ikke verdens undergang om vi bruker litt penger på gaver til dem vi er glad i. Og FairTrade er hvertfall bedre enn alternativet. Jeg skal forklare dette senere.

Jeg tror julekvelden setter ting i perspektiv uansett. Da vet vi hva som er viktig.

Ingen kommentarer: